Help! Mijn kind is een moeilijke eter

Eerder schreef ik een blog over hoe je je kinderen makkelijker gezond laat eten. Maar wat als ze écht geen groenten of fruit willen eten? Of helemaal niks naar binnen krijgen? Gelukkig is bij ons alles goed gekomen, maar ik heb momenten gekend dat ik met mijn handen in het haar zat. Want, je kind moet eten maar die eeuwige discussies aan tafel eisten ook z’n tol. Benieuwd wat mij geholpen heeft? Lees gauw verder! 

Stop de discussie

Gezonde kinderen voelen zelf aan wanneer ze honger hebben en kunnen zichzelf niet uithongeren. Je bespaart jezelf veel moeite door te stoppen met de discussie en het ‘dwingen’. Het komt goed. Echt. Ze gaan vanzelf eten als je het een beetje loslaat.

Zorg voor een ritueel

Blaas een vast tijdstip en een plek het leven in. Dat gaat je ontzettend helpen! Kinderen vinden het fijn als er structuur wordt aangebracht in hun leven en daar is ook het tijdstip en de plek waar ze eten onderdeel van. Zorg voor een rustige plek en laat iedereen aan tafel zitten. Zo wordt dit routine en zal het steeds makkelijker worden om de link te leggen met eten.

Waak voor grote porties

Schep je altijd het hele bord vol? Dat kun je beter vermijden. Als je zorgt voor kleinere porties, hoeft je kind niet als een berg op te kijken tegen al dat eten. Dit leidt tot minder spanning, waardoor het beginnen aan de maaltijd makkelijker wordt.

Heb je al een compliment gegeven?

Kinderen hechten veel waarde aan de goedkeuring van hun ouder(s). Geef je een complimentje als ze een knutselwerkje meenemen vanuit school? Doe je dit ook als ze hun bord hebben leeggegeten of die ene groenten hebben opgegeten terwijl ze daar altijd zo over zeuren? Het werkt motiverend voor kinderen om dit te benadrukken. Zo linken ze de maaltijd met iets positiefs. En daar wil je naartoe. Beloon je je kinderen met een toetje? Dat kan, maar kijk uit dat ze niet denken dat groenten vies zijn en het toetje lekker. Het is belangrijk dat ze inzien dat óók het avondeten lekker is.

Maak het eten anders klaar

In een van mijn eerdere blogs schreef ik over hoe je gezond eten aantrekkelijker kunt presenteren. Maak een feestje van het bord of kies verschillende gekleurde kleuren. Zo kun je ook nog een soort kleurenspel tijdens het eten maken.

Lukt het met bovenstaande tips toch nog niet helemaal om je kind zijn of haar bord leeg te laten eten? Dat geeft niets. Het kost soms tijd om dit vlekkeloos te laten verlopen. Zit je echt met je handen in het haar? Er zijn zat manieren om ondersteuning hierbij te krijgen. Een afspraak bij de huisarts kan niets kwaad!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen tijdens het avondeten. Laat het me weten in de reacties!

Geef een reactie