Tijd voor jezelf maken in tijden van corona: tips & tricks

Druk, druk, druk. De mentaliteit van de gemiddelde Nederlander en met een groot gezin nog nét wat drukker. En dat is helemaal prima. Maar soms merk ik dat ik ook wat tijd voor mezelf nodig heb, even ontspannen zodat ik weer met frisse moed er tegenaan kan. Maar hoe doe ik dat met een baan, het huishouden en homeschooling? Ik zet een paar tips op een rij.

 Maak een planning

Vóór het coronatijdperk was het al een klus om al mijn kinderen op tijd op voetbaltraining te krijgen, af te laten spreken met vriendjes of vriendinnetjes of een muziekles bij te wonen. Je zou denken – nu dit tijdelijk allemaal wegvalt – dat je planning minder uitdagingen heeft. Maar niets is minder waar: homeschooling is vermoeiend en een uitdaging. Ik wil dat mijn kinderen geen achterstand oplopen, maar ik ben ook geen juf. Deze nieuwe ‘functie’ zorgt voor andere planning, maar deze is niet minder uitdagend. Ik merk dat het mij helpt om samen met de kinderen te plannen wanneer er aan school gewerkt wordt en wanneer het tijd is voor iets leuks. Structuur is belangrijk voor je kinderen maar ook voor jezelf. Probeer hier een weg in te vinden, dit zal je al een stuk meer rust geven.

Pak pen en papier

Naast het maken van een planning, kan het rustgevend zijn om dingen op te schrijven. Wat wil ik nog doen vandaag en wat moet ik niet vergeten? Daarnaast is het heerlijk om je gedachten eens op te schrijven. Waar denk je allemaal aan? Ervaar je ergens stress over? Schrijf je zorgen uit, maar ook waar je dankbaar voor bent. Wat gaat er goed de afgelopen periode? Of is er iets wat je hebt behaald wat je al tijden uitstelde? Dit kan je helpen om je hoofd leeg te maken. Je kunt ook juist doelen voor jezelf stellen, kleine of grote. Stel je dat ene klusje al dagen uit? Schrijf het op! Als je het gedaan hebt, kun je het afvinken op je lijst en dat geeft een voldaan gevoel. Succes!

Beweeg je al?

Ik blijf het zeggen: beweeg! Maak een ommetje tussen de werkzaamheden door, met of zonder kinderen. Zoek in de avonduren een gaatje dat je even de frisse lucht in gaat en loop in het weekend even het park in. Je hoeft geen uren te lopen om het gevoel te hebben er even uit te zijn geweest. Bij beweging denkt een overgroot deel direct aan ‘dat is gezond’: klopt! Maar je maakt tijdens een wandelingetje ook gelukshormonen aan. En dat kunnen we in deze tijd wel gebruiken 😉

 Mindfullness

Mindfullness is hot! En dat begrijp ik wel. Het kost je minder tijd dan je denkt en als het eenmaal in je routine zit, is het een fijne manier om je hoofd leeg te maken. In principe is het een soort training waarbij je rustig gaat zitten waar je niet gestoord kan worden – het toilet is een prima plek waar m’n kinderen me even niet storen – en je focust je op je ademhaling. That’s it! Al doe je het vijf minuten, je bent even helemaal bezig met jezelf. Een aanrader!

Ik ben benieuwd hoe jij het volhoudt met dit drukke leven en homeschooling. Heb je aanvullende tips? Of heb je wat aan mijn tips gehad? Ik lees het graag in de reacties!

Geef een reactie