Hoe zorg ik ervoor dat mijn kinderen gezond snacken?

Kinderen willen snacken. Ik geef ze groot gelijk, wie houdt er niet van? Toch vind ik het heel belangrijk dat mijn kinderen gezond eten en genoeg bewegen. Maar ik wil ook niet telkens de strijd aan gaan dat ze niets tussendoor mogen eten. In deze blog vertel ik je meer over hoe je ze toch aan de gezonde snacks krijgt. Lees gauw verder!

Groenten en fruit

Bij kleine kinderen zit je met groenten en fruit altijd wel goed. Dit is overigens voor iedere leeftijd een goed idee. Een veel gekozen tussendoortje bij kleine kinderen is knijpfruit. Op het eerste gezicht lijkt dit wel gezond, maar pas hier mee op! Je kind hoeft niet te kauwen op het fruit en daarom raken ze minder snel vol. Zo gebeurt het al snel dat je kind veel calorieën en suikers binnenkrijgt, zonder verzadigd te zijn.

Knijpfruit is gezonder dan een koekje of snoepgoed, maar het beste is een stuk fruit of groente. Slaan je kinderen die appel of komkommer toch af? Een tip: zorg ervoor dat je de groenten en fruit leuk presenteert. Leg alle verschillende stukjes op een groot bord of een schaal. Alle kleuren samen vormen een vrolijk geheel en dit kan werken voor je kind! Voor je het weet is die schaal leeg en stiekem kun je zelf ook mee snoepen. Want eerlijk is eerlijk, het ziet er heerlijk uit én ook mama is gezond bezig! Werkt dit ook niet? Check dan eens mijn eerdere blog, waar ik je nog meer tips geef!

Pubers en snacken

Maar zodra de kinderen wat ouder worden, merk ik dat ik niet altijd hoef aan te komen met een banaan mee naar school. Ze eten liever chocolade, chips, frikandelbroodjes of frisdrank. In combinatie met de puberteit en de bekende uitspraak “IK HEB HONGEEEER”, is het soms best een lastige opgave om ze altijd gezond te laten eten. Ik kies er daarom voor om het in het weekend een beetje los te laten en doordeweeks de draad weer op te pakken. Daarnaast probeer ik altijd uit te leggen waarom het zo belangrijk is om gezond te eten, dan begrijpen ze ook waarom er zo op gehamerd wordt.

Tips voor thuis

Het Voedingscentrum geeft nog een aantal handige tips voor thuis! Geef het goede, gezonde voorbeeld. Je kan rekening houden met de volgende zaken:

  • Neem de tijd voor het ontbijt;
  • Maak van thuis een gezonde haven;
  • Geef boterhammen als lunch mee naar school;
  • Houd zelf ook de maat met snoepen;
  • Neem water als standaard.

Benieuwd naar wat ze nog meer vertellen over gezonde tussendoortjes en de Schijf van Vijf? Je leest het via hun website!

Uiteindelijk is het ook heel belangrijk dat je op hoeveelheden let. Een keer een koekje of zakje chips kan echt geen kwaad, zolang het geen dagelijkse gewoonte wordt. Ik ben benieuwd naar hoe jullie hiermee om gaan. Laat het me weten in de reacties!

Geef een reactie