5 tips voor het beperken van de schermtijd van je kinderen

Laptops, tablets, sporthorloges, televisies, smartphones, e-readers … ik zie soms door de bomen het bos niet meer met die moderne technologie! Onze kinderen is het met de paplepel ingegoten, maar al die beeldschermen brengen niet alleen maar voordelen met zich mee. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat veel schermtijd een negatief effect heeft op de mentale gezondheid van kinderen. Daarom doe ik hard mijn best om de schermtijd van de jongens te beperken. En dat lukt soms goed, en soms helemaal niet goed 😉 Hoe dan ook … In dit artikel geef ik je 5 tips voor het beperken van de schermtijd van je kinderen.

1.    Maak afspraken over schermtijd

Een open deur, maar o zo belangrijk: maak afspraken met de kinderen. Ik heb zelf bijvoorbeeld de regel dat ze maximaal 3 uur per dag op hun telefoon mogen, en niet meer na 20:00 uur ’s avonds. Hier thuis hebben we ook standaard één avond per week de televisie uitstaan. Die is dan ‘verboden terrein’. Als ouder bepaal je natuurlijk helemaal zelf wat je regels zijn, maar het is wel belangrijk om hierover duidelijk en consistent naar je kinderen te communiceren. Niet bij het ene kind meer toelaten dan bij het ander, want dan heb je – ik spreek uit eigen ervaring – de poppen aan het dansen.

2.    Gebruik apps om de schermtijd in te stellen

Naast het feit dat het verstandig is om afspraken over schermtijd te maken met je kinderen, zijn er ook apps beschikbaar die op een tablet of smartphone een maximale gebruikerstijd kunnen instellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ScreenTime of Mobile Kids. Dit voorkomt dat je continu aan het controleren bent of in de gaten moet houden wie er nou wanneer op z’n telefoon zit. Zeker met een groot gezin is dat echt onmogelijk. Voor mij zijn die apps dus een topuitvinding!

3.    Verstop de apparaten achter slot en grendel

Hebben jouw kinderen die moeite om zich aan de regels te houden? Dan kun je ook drastischere maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door je kinderen de laptops, telefoons of tablets op bepaalde tijdstippen in te laten leveren. Het apparaat gaat dan achter slot en grendel en is pas de volgende dag op een vooraf afgesproken tijdstip weer te gebruiken. Niet zo sympathiek, wel effectief. Wij gebruiken zelf een soort ‘light’-variant van deze tip: telefoons mogen hier niet mee naar de slaapkamer. De jongens weten dat ze de telefoon ’s avonds op de keukentafel moeten achterlaten. We leggen de apparaten dus niet achter slot en grendel, maar ze moeten ze wel inleveren.

4.    Moedig andere activiteiten aan

Om schermtijd te beperken, kun je andere activiteiten aanmoedigen. Speel een bordspel, ga naar het bos, lees een boek voor, voer een gesprek… In het begin zal dit voor behoorlijk wat weerstand zorgen, maar door hier gewoonte van te maken ontdekken je kinderen dat er meer is dan bankhangen en naar schermen staren.

5.    Geef het goede voorbeeld

Kinderen kopiëren het gedrag van hun ouders. Dus als jij je telefoon tijdens het eten naast je bord hebt liggen, denkt je kind dat het normaal is om de hele tijd je mobiel te checken. En mogen je kinderen hun telefoon niet meenemen naar de slaapkamer? Wel zo eerlijk als jij ‘m dan ook beneden laat. Kortom: wees je bewust van je eigen mediagebruik en geef het goede voorbeeld.

Geef een reactie