Elke dag vlees eten? Zeker niet nodig!


Wij ouders worden – over het algemeen – steeds bewuster van de wereld en hoe we deze willen achterlaten voor onze kinderen. Duurzaamheid, klimaatverandering en het milieu zijn thema’s die vaak in het nieuws komen. En dat is maar goed ook! We weten nu al lange tijd dat autorijden slecht is voor het milieu. Maar dat vleesconsumptie nóg slechter is, weten we nog niet zo lang naar mijn idee. Het is in ieder geval zeker dat wanneer we allemaal een beetje minder vlees eten, dit een positief effect heeft op het milieu. In dit blog vertel ik jullie hoe wij dit bij ons thuis aanpakken :-). Veel leesplezier!

 

Waarom is vlees niet goed?

Ik heb allereerst even een beetje onderzoek gedaan. Volgens het voedingscentrum brengt het eten van te veel vlees gezondheidsrisico’s met zich mee. Rood en met name bewerkt vlees – zoals vleeswaren – worden in verband gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker. De toenemende vraag naar vlees leidt bovendien tot ontbossing, meer land- en watergebruik en zelfs tot het verdwijnen van het regenwoud (aldus het voedingscentrum). Om even een vergelijking te maken; één kilo rundvlees staat qua broeikasgasuitstoot gelijk aan 180 kilometer autorijden!

 

Hoe gaat dat bij ons thuis?

Vroeger dachten mensen er niet eens over na om minder of zelfs helemaal geen vlees meer te eten. Toen ik jong was aten we thuis zo’n 6 keer per week vlees en 1 keer per week vis. Gelukkig worden mensen zich steeds bewuster van de nadelen van vlees eten. Bij ons thuis eten we sinds een half jaar ongeveer 2 à 3 keer per week vegetarisch en 1 keer per week vis. We eten dus nog zo’n 3 à 4 keer per week vlees. Voordat ik hiermee begon leek het me vooral heel erg lastig om een lekker vegetarisch gerecht klaar te maken wat vullend is en genoeg voor het hele gezin. Dit valt uiteindelijk reuze mee!

 

Wat zijn mijn opties?

Tegenwoordig hebben de meeste supermarkten heel veel keuze in vleesvervangers. Deze zijn over het algemeen wat prijziger dan ‘echt’ vlees. Ik hou daarom altijd de aanbiedingen in de gaten en koop wanneer er echt een goede aanbieding is. Zo heeft de Coop bijvoorbeeld 1 keer per maand 3 bakjes vleesvervanger naar keuze voor 5 euro. Vaak koop ik vegetarische gehakt voor een pasta bolognese of lasagne. Dit is een echte aanrader, je proeft nauwelijks verschil!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat vlees echt niet altijd zoveel toevoegt. In plaats van vlees voeg ik tegenwoordig dus vleesvervangers of een extra groente toe. En wanneer ik bami maak, doe ik er stukjes ei erdoorheen in plaats van vlees. Dit is ook een goede en lekkere vervanger!

 

Probeer dit recept eens

Probeer vooral gewoon wat uit! Zo kom je er zelf wel achter wat in de smaak valt (en wat niet ;-)). Op internet vind je gelukkig ontzettend veel vegetarische recepten. Eten jullie wel eens vegetarisch? En zo ja, wat eten jullie dan?

Hieronder heb ik nog een heerlijk vegetarisch gerecht voor jullie uitgeschreven. Lekker én vooral heel makkelijk om te maken. Succes!

 

RECEPT Chili sin carne (Chili zonder vlees)

Het onderstaande recept is voor 6 personen. Ben je met meer/minder personen? Dan kun je gewoon op de website het aantal personen aanpassen en dan rekent de website uit hoeveel je van alle ingrediënten nodig hebt!

3 uien 3 tl komijn
5 paprika’s (mix) 1200 gram chilibonen in blik
3 el olijfolie 1,5e avocado
3 tl chilipoeder 225 gram geraspte kaas

 

1. Verwarm de oven voor op 200 ºC. Snipper de ui en snijd de paprika in stukjes, maar hou ze wel apart!

2. Verhit de olie in een hapjespan en fruit de ui 3 min. Voeg het chilipoeder en de komijn toe. Fruit 2 min. mee. Voeg hierna pas de paprika en de inhoud van de blikken chilibonen (inclusief vocht!) toe. Laat dit 10 minuten gaar worden en breng het op smaak met peper en zout.

3. Snijd de avocado overlangs doormidden. Verwijder de pit en schep het vruchtvlees met een lepel uit de schil. Snijd het vruchtvlees in blokjes. Vet de ovenschaal in, doe de chili sin carne erin en verdeel de avocado erover. Bestrooi met de kaas en zet ca. 10 min. in de oven.

4. Serveer met rijst of tortilla’s. Smakelijk!

 

Meer lezen? Lees ook mijn laatste blogs! 

Kinderen weigeren op de opvang? Wel of niet vaccineren
Grootmoeders tips bij zieke kinderen
De leukste carnavalspakjes voor kinderen

Geef een reactie